Pekin – 1 (Türkçe)

Iki günde apar topar hazılanayıp artık iki hafta Çin baskenti Pekindeyim, hayat sürprizlerle dolu derim. O güne kadar rüyamda dahi Çini görmedim. İlk şoku uçak Pekine inerken yaşadım. Uçakta uzun geçeden sonra anonslar edildi Pekine iniyoruz diye, ben hemen fotograf çekicem diye hazırlandım ve bekliyorum ne zaman bulutlardan çıkarız, iniyoruz iniyoruz ama bulutlardan bir türlü çıkamıyoruz, bir baktım uçağın ekranlarda pist görüntüsü geldi ama camda görüntü sıfır, ve o anda anladım o bulut değilmış, smog kaplamış tüm şehri. Güneşe gündüz direk bakabiliyorsun, çünkü o kalın kir bulutun arkasında kalıyor, sanki güneşlik perdenin arkasında ve bana söylediklerine göre bu kötü durum sayılmazmış.

2016-09-21-20.15.18.png.png

Aynı saat fakat iki farklı günde. Şehir kirliliği

Bir ülkeyi gezmek ve o ülkede yaşamak dağlar kadar fark vardır, ben buralarda kısa zaman için geldim ama turist da sayılmam. Yaşamak için, Çin hiç ucuz bir ülke değildir, ben buraya Fransadan geldim ve inanın Fransa bana daha ucüz geldi,  tabi yerlilerin yaşam tarzını benimsediğinizde ücüza yaşabilirsiniz.Yerli gibi yaşamak şu demek: peyniri unutun, yoğurdu minimumda tüketin, süt ehh işte, zeytini unutun. Çinde  yerli peynir yok, hepsi avrupadan ve fiyatlar x3, zeytin ithal ve x3, sosis sucuk mumla aradım ve bulamadım. Çınliler sabahtan akşama kadar sebzeli makarna ve pilav yerler, ekmek pek yemezler, sebze var ama yarısını ben bilemedim çeşit çeşit otlar, yanımda kimse olmayınca tabiki nedir anlamak mümkün değil, malüm çince daha sökemedim. Fiyatlandırma 1kg üzerinde değil 500g üzerinde.  Daha Yemekten bahsetmek yeter hadi biraz ne gördüm anlatayım.

 

Yasak Şehir- Pekin

dsc08799

Pekinde ilk gezdiğim yer Yasak Şehir, bu müzeye girmek için  sadece para yetmez pasaport yanında olmalı,  çünkü Çinde her yerde kimlik kontrol olabiliyor. Kısaca bu Yasak Şehir 1400 senelerde ınşa edıldı ve yaklaşık 500 yıl imparator ve hizmetlilerine evsahipliği yapmış. Imparatorluk kompleksi 700 000m2 alanda yayılmış ve dünyada en geniş saray sayılmaktadır. Yasak Şehire sıradan insana girmesi yasaktı, yaklaşık 8m duvarlarda çevrilmiş ve onun yanında geniş kanalla korunmuştu, imperatorlar ve ailesi dışarıya çıkmadan burada hayatları sürdüryordu.

dsc08874

Tabi imperator kendini tanrının oğlu olduğunu inandığı için şehirde yuksek binaları inşa edilmesine izin vermedi, çünkü  ancak kendisi tanrıya en yakın en yuksek binasında yaşamayı layık gördü.

Yasak Şehir Pek,n dsc08818 Yasak Şehir Pekin dsc08822 Yasak Şehir Pekin dsc08843

Müze çök geniş ve ayrı ayrı salonlardan-binalardan oluşyor, yani toplantı salon bir bina, dua salonu başka bina, dolaş dolaş bitmiyor, malesef o binalara giriş yasak, ancak kapıdan uzaktan görebikiyorsun, bazı odalarda cam koydular ama o camlara yaklaşmak istemiyor insan, o dakar pis. Insan kalabalığı anlatmak mümkün değil, bana sosyete pazarlar cümartesi günleri bile tenha gelir burdan sonra. Yasak Şehri gördüm gördüm ama aman aman bayılmadım.

dsc08862 dsc08868

 

Hutong’lar -saray yanında 1200lerden kalma sokaklar mahaleler

Sıradan insanlar sarayın etrafında Hutong’larda yani daraçık sokaklardan oluşan mahalelerde yaşadılar. Hutong’larda bir aile çeşme etrafında evleri inşat ederlerdi ve tek kapı ile sokağa(hutong’a) bağlanırdı, Türkiyede hanlara benzetim bu yaşam şekli. Bu güne kadar Hutong’larda insanlar yaşar, kimi zengin kimi fakir, çoğuda lavobo ortak sokakta. Bazı Hutonglar baya turistik olmuş, butikler lokantalar ama genede eskiden kalma insanların yaşam tarzı görmek mümkün. En turistik sokaklarda köşe başı bir polis var, ben tek dolaştım, ve baya güvende hisetim. Tabiki hutonglar tek katlıdır, saraydan yuksek bina insa edilemezdi.

Hutong Pekın

Hutong’a giriş kapıları

Hutong Pekin

zengin ailenin Hutong’da giriş kapısı

Hutong Pekin

Fakirlik her yerde aynı, gariban ailesinin girişi Hutong’da

dsc09016

Pekinde sokakta çamaçır asmak hiç ayıp değildir boy boy erkek bayan iç çamaşırı gürdüm

 

dsc09031

Her Hutong’da (sokakta) mutlaka bir duvarında bu sokaktan sorumlu polisin resmini ve iletişim bilgiler yazılıdır

dsc09030

Kırmızı elektrikli motor şehrin sesiz çalışanıdır

dsc09054

Turistik Hotong’larda kopişler bile çalışır 🙂

Hutong Pekin

dsc09061

dsc09032

Soğuk sütlü (başka ne vardı çayda anlıyamadım ama sanki fasulye tadı adım)  çayla size şimdilik vedalaşyorum..

Etiketlendi:

Yorum / Komentarai

Kūmutės Virtuvė

Valgome tam, kad gyventi būtų skaniau... ( Renata )

Turkish Cuisine

Traditional Turkish Style Cooking